Parapanta in rezervatia naturala Cheile Turzii

Cheile Turzii sunt cunoscute si pentru posibilitatea practicarii zborului cu parapanta cu decolare pe pe Culmea Sandului spre Petresti sau spre cabana in functie de conditiile meteorologice.

Zborul deasupra abruptului necesita o buna pregatire tehnica, arealul nefiind recomandat incepatorilor.
A fost odata..
- Daca regele Cretei ne-a inchis drumul pe ape si drumul pe pamant, a mai ramas vazduhul...
- Cum, tata, sa zburam ?... Dar ce suntem noi, pasari ? a intrebat Icar.
- Da, dragul meu copil ! Astazi a sosit vremea sa-i invat pe oameni sa zboare prin vazduh. Nutream de mult in mine un gand de acest fel. (...)
- Hai sa zburam, hai, tata, a glasuit Icar, cuprins in inima de-o apriga dorinta de-a spinteca vazduhul si a se-nalta spre cer. si au vaslit din aripi. S-au ridicat spre bolta si au pornit in lume. (...) Cand, fiul lui Dedal, imbatat de vartejul acelui zbor inalt, bate din aripi tare. Se ridica mai sus.
- "Icar", ii striga tatal, "nu uita ce ti-am spus si fii prevazator" ! Numai ca el n-asculta. Simte ca se inalta ca vulturul in slava. ii vine sa si cante, sa chiuie, sa strige. si zboara, se ridica, mai sus, mai sus, mai sus... Parc-ar vrea sa se smulga din trup, usor ca gandul si slobod sa pluteasca pana-n nemarginiri. ( Legendele Olimpului, vol.II)

zbor-parapanta-cheile-turzii1

Zborul lui Icar pare a fi "zborul liber in cea mai pura forma a lui"; pilotii de parapanta considera insa ca « Zborul cu parapanta este mai aproape de sentimentul de a zbura ca o pasare, mai mult decat orice altceva ».

Ce este parapanta?

Parapanta, alaturi de parasuta, este un aparat fara o structura principala rigida si alcatuit din materiale textile. Parapanta face parte din categoria aparatelor de zbor dirijabile usoare.
Ea este cunoscuta sub numele stiintific de parafoil. Aceste aripi sunt alcatuite din doua straturi de material textil interconectate cu un material intern de suport in asa fel incat formeaza un rand de celule.

Scurt istoric

In 1964 firma americana Para-Foil a lansat pe piata o parasuta celulara  patentata de inginerul Domina Jalbert, de forma dreptunghiulara, cu orificii pe partea frontala prin care curentul de aer creat gonfleaza aripa. Fata de parasutele clasice caractisticile de zbor erau net superioare.
A urmat decolarea de pe inaltimi cu acest tip de aripa. Dan Poynter a reusit primul zbor cu aripa celulara. Descrierea zborurilor si tehnica lor au fost publicate in revista Parachute Manual.
David Barish este considerat "parintele uitat al parapantei". El a dezvoltat Sail Wing pentru recuperarea capsulelor spatiale ale NASA.
In 1971, Steve Snyder  comercializeaza  prima aripa: Paraplane.
La jumatatea anilor 70 alpinistul elvetian Andreas Kuhn folosea parapanta pt a cobori de pe varfurile pe care tocmai le escaladase.
Articolele aparute in Parachute Manual au atras atentia francezului André Bohn, care incepand din 1978 a realizat mai multe zboruri, unele mai lungi de 1 km. Pionierii parapantei si-au dat seama repede, ca parasuta dreptunghiulara nu face fata cerintelor si au inceput sa lucreze intens la dezvoltarea aripii celulare. Au aparut aripi, tot dreptunghiulare, dar mai suple, cu alungirea mai mare, ca apoi trecand la forma trapezoidala, sa ajungem la aripile moderne eliptice.
In 1981 specialisti din trei tari, Marea Britania, Olanda si Franta elaboreaza primul Statut care reglementeaza noul sport.
In 1986 FAI ( Federatia Internationala de Aeronautica) aproba acest Statut. Astfel a luat nastere un nou sport aviatic, care si azi e in ascensiune. Au aparut scoli pentru instruirea pilotilor, au fost elaborate regulamente pentru competitii, au aparut producatori consacrati de echipamente si accesorii, deci in jurul parapantei se dezvolta o industrie profitabila.

De ce zburam?

Pentru ca visasem de ceva vreme la asta... si ne interconecteaza pe toti
Pentru ca simturile mele sunt ascutite la maxim, sunt constient si complet treaz chiar si fara cafea
Pentru ca-mi permite sa-mi controlez emotiile, sa le centrez si sa-mi gasesc echilibrul
Pentru ca si natura are vocea ei, si de aici o pot auzi mai bine
Pentru ca ne hraneste din plin relatia stransa pe care o avem cu gravitatia
Pentru ca traim momente de revolutie, globalizare, inspiratie, pace, razboi, comunism, capitalism si este mometul potrivit
Pentru ca albul si negru devin culori
Pentru ca fiecare are propria lui vibratie
Pentru ca  este vorba de liniste adevarata
Pentru ca sa trasezi urme in nisip este arta
Pentru ca imi trezeste energia creativa din cauza mintii mele curioase si nelinistite si pentru ca imi dezvaluie viziunile favorite despre viitor
Pentru ca inseamna: familie, il am in sange si simt ca mi-e harazit sa zbor, asa ca sa nu te bucuri de el este imposibil

Pentru ca asa ne putem controla ritmul inimii?
Pentru ca acolo unde mergem, nu exista usi  prin care sa trecem si nu trebuie sa platim vreo asigurare si bineinteles ca nu trebuie sa purtam cravata
Pentru ca poti intelege ca timpul aici sau in oricare alt loc nu exista? tu il controlezi si realitatea nu e ceea ce pare
Pentru ca alegem sa ne intoarcem pe pamant cand si cum dorim si prietenii literalmente cad din cer
Pentru ca lumea asta e atat de mare si lucrurile atat de conectate, incat imaginiile pe care le vedem raman bine conturate in mintile noastre unde pastram aventura vie in permanenta.
Daca vrei sa simti cum e sa traiesti fiecare clipa? acolo? sus? iti propun sa descoperi arta zborului cu parapanta ! 

Multumim domnului Adrian Sebeni

Daca doriti sa traiti cateva clipe de adrenalina,  in spatiul nemarginit al cerului, urmariti acest filmulet  cu parapanta in Remetea deasupra Coltilor Trascaului si Piatra Secuiului. Video

zbor-parapanta-cheile-turzii3